Doa Anak Soleh

"Ya Allah Ampunkan lah dosa kami dan dosa kedua ibubapa kami dan kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihani kami sewaktu kami masih kecil.. Amiinn ya Allah..."

01 July 2014

Berniat baik lah setiap hari

Assalamualaikum..


Setiap hari kita niat untuk jadi baik,
Insya Allah akan jadi baik sepanjang hayat kita...

Dari Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu anhu dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang hadits yang beliau riwayatkan dari Rabb-nya Azza wa Jalla . 
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah menulis kebaikan-kebaikan dan kesalahan-kesalahan kemudian menjelaskannya. Barangsiapa berniat melakukan kebaikan namun dia tidak (jadi) melakukannya, Allah tetap menuliskannya sebagai satu kebaikan sempurna di sisi-Nya. Jika ia berniat berbuat kebaikan kemudian mengerjakannya, maka Allah menulisnya di sisi-Nya sebagai sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus kali lipat sampai kelipatan yang banyak. 
Barangsiapa berniat berbuat buruk namun dia tidak jadi melakukannya, maka Allah menulisnya di sisi-Nya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Dan barangsiapa berniat berbuat kesalahan kemudian mengerjakannya, maka Allah menuliskannya sebagai satu kesalahan.” [HR. al-Bukhâri dan Muslim dalam kitab Shahiih mereka]

Wallahua'lam..

7 comments :

  1. Kuasa 'niat' dapat tentukan hala tuju kita :)

    ReplyDelete
  2. Kalau datang kerja dengan positive thinking.. Slalunya whole day alhamdulillah 'sejahtera' je.

    ReplyDelete
  3. niat tu umpama doa..doa tu senjata kita sbg umat islam..apa saja kita doa dan niatkan kalau ikhlas insyaallah berhasil :)

    ReplyDelete
  4. Niat itu ibarat doa ... Walau apa saja yang kita lakukan niat kita mestilah ikhlas dalam melakukan ...InsyaAllah

    ReplyDelete
  5. Satu perkongsian yang baik Sue ...tq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...