Doa Anak Soleh

"Ya Allah Ampunkan lah dosa kami dan dosa kedua ibubapa kami dan kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihani kami sewaktu kami masih kecil.. Amiinn ya Allah..."

15 January 2015

Ladang Pahala dan Pencen Kubur

Assalamualaikum...

Bismillahirrahmanirrahim.. 

Masa buat LASIK last time, Prof Muhaya hadiahkan CD dan buku kpd saya.. saya dlm proses utk berkongsi ilmu dan menulis isi-isi nya dlm blog sy ni..
Jadi sy mula sikit -sikit dulu ye. Jadi yg selalu Prof sebut ialah:

1. Ladang Pahala

Apa yang dimaksudkan dgn ladang pahala ialah ilmu yakni kata-kata kita yg kita ucapkan yang baik2 dan jadi panduan untuk org sekeliling kita. Contoh pertama cikgu, cikgu yg bagi nasihat utk 30 org murid dalam satu kelas dan 30 org murid ini igt dan sampaikan pula kpd org sekelilingnya.. konsep MLM lah kt cni. so kita sbg org kat ats yg mula2 mengucapkan kata-kata baik dpt ganjaran pahala berlipat kali ganda dr Allah. Impact nya sangat besar.. sebab tu istilah dia ladang.. same goes to doctor, yg mana doktor akan jumpa berapa org pesakit stp hari dan MLM tu akan berkembang dan terus berkembang.. 

2. Pencen Kubur
Yang ini ada kaitan dgn ladang pahala td, sebab bila kita yg menyampaikan ni, dah meninggal dunia, tapi kata-kata baik kita tetap di sebut di ingati dan di amalkan sepanjang masa, dan ganjaran itu tetap kita dapat walaupun kita dah berada alam barzakh.. jadi amalan mulia itu menjadi bekal yg menjamin kebahagiaan dan ketenangan kita di alam selepas mati....


Pilihan di tangan kita.. jadi ucaplah perkara-perkara baik yg berunsur nasihat sahaja supaya kita dpt cipta byk ladang pahala dan menambahkan pencen kubur kita.. tp x semestinya kita bkn doktor atau cikgu, kita x dpt buat semua tu kan :) sama-sama renungkan, fikir dan bertindak!


2 comments :

  1. terang mata lepas ber lasik tu... hiihihi.. banyak ilmu sejak dari sekolah lagi tapi kite tak sedar... insyallah akan di praktikkan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...